Aventuri gustative cu Delaco sau cum să combini pofta de brânză cu cea de dulce

Colaj realizat în aplicația Canva, sursa foto: arhiva personală

Nu știu alți oameni cum sunt, dar eu intru în sevraj când nu mănânc brânză. Nu știam de ce mi se întâmpla asta, dar am aflat cauza când am citit într-o zi, după o discuție cu instructorul meu de fitness, despre cazeină.

Cazeina este o substanță proteică aflată în mod natural în lapte, care reprezintă aproximativ 80% dintre toate proteinele, proteinele din zer reprezentând restul de 20%. Și cum brânza se face din lapte, nu poți ocoli cazeina. Și nu este doar atât. Nu vorbim numai despre cazeina din brânză. Când cazeina este amestecată cu acizi sau enzime, se obține o textură ca de gel. De aceea, ea este folosită pentru a face cașcaval și este utilizată și ca agent de îngroșare sau stabilizator în alimente.

De fapt, nici nu este dorit să o ocolești căci, din punct de vedere nutrițional, cazeina este una dintre sursele de proteine de cea mai înaltă calitate. Când o descompunem, obținem toți cei 9 aminoacizi esențiali pe care organismul nu îi poate produce. 

Mica problemă în privința cazeinei ar fi faptul că, după consumul ei, se eliberează în organismul uman așa numitele casomorphins, niște compuși care stimulează producția de dopamină din creierul oamenilor. Acest mecanism face din brânză și cașcaval produse al căror consum creează oamenilor o adicție destul de însemnată. Practic, creierul nostru ne îndeamnă să tot mâncăm brânză și cașcaval pentru a ne simți ca în al nouălea cer. 

Este una dintre cele mai bune explicații logice și fundamentate științific de către nutriționiști și cauza pentru care mulți oameni printre care mă număr și eu am fi în stare să ne rugăm spunând:

Brânza noastră cea de toate zilele
Dă-ne-o nouă astăzi
Și ne trece cu vederea sufleul de cașcaval lăsat 
Cu aroma sa intensă, l-aș fi savurat încă o dat'.

Acesta este și motivul pentru care aș mânca brânză de cinci ori pe zi: dimineața, la prânz, seara și două gustări. Un regim brânzifer. Și asta zi de zi.  Un nutriționist ar spune că nu este chiar bine pentru nivelul de colesterol și nici pentru siluetă. Doamna Mihaela Bilic a explicat într-o seară la Radio Europa FM și cuvintele ei mi-au rămas întipărite în memorie. 

Brânza este un produs lactat, dar este un produs lactat extrem de concentrat, de hrănitor. Datorită acestui fapt avem într-o bucățică de brânză tot ce înseamnă proteinele și grăsimea din lapte și foarte puțină apă, iar numărul de calorii crește pe măsură

Mihaela Bilic

Și deoarece nu pot să mănânc într-o zi atât de multă brânză pe cât mi-aș dori, am început să mă gândesc la combinații inedite. O să vă povestesc despre două dintre ele. #MareBrânză #MareGust

Salty & Sweet sau când telemeaua Delaco întâlnește mierea

Ingrediente:

  • Unt Lurpak lighter
  • Foi de plăcintă 2 bucăți
  • Susan alb 20 g
  • Miere
Sursa foto: arhiva personală

And now we cook, zice un îndemn aflat în interiorul cutiei cu Lurpak, pe o foaie de hârtie pe care apar niște paste. Se vede cu ochiul liber cât de mult parmezan s-a presărat peste ele. Da, brânzeturile sunt peste tot, într-o multitudine de forme și sortimente. Haideți să revenim deocamdată la telemeaua noastră românească.

Mod de preparare:

Deoarece brânza telemea este în saramură o scoateți cu grijă, o lăsați într-o sită să se scurgă zerul și, la final, o ștergeți cu șervețele de hârtie ca să nu fie excesiv de zemoasă în momentul când o ambalați în foaia de plăcintă.

Eu am ales untul Lurpak lighter, membrul suplu al familiei Lurpak (cu conținut redus de grăsime), dar voi puteți folosi orice alt tip de unt.

Am tapetat tava cuptorului cu hârtie de copt pe care am uns-o cu unt.

Am tăiat fiecare dintre cele două foi de plăcintă în două și am așezat în interiorul fiecărei jumătăți o felie rotundă, destul de groasă, de telemea Delaco.

Sursa foto: arhiva personală

Am împăturit cu grijă feliile de telemea în foaia de plăcintă și am dat la cuptor.

Sursa foto: arhiva personală

Cuptorul l-am preîncălzit în prealabil circa 10-15 minute. Pentru a se coace bine plăcinta, am lăsat-o la cuptor 15 minute la foc mediu și încă 20 de minute la foc mic.

Sursa foto: arhiva personală

După ce am scos plăcinta din cuptor, am tăiat fiecare pătrat pe diagonală și am presărat deasupra susan alb rumenit în prealabil într-o crăticioară. Peste susan am lăsat să curgă mierea.

Bucătăria a devenit astfel un loc în care, în ziua în care am brevetat această rețetă, curgeau  l̶a̶p̶t̶e̶l̶e̶ telemeaua și mierea. 

Sursa foto: arhiva personală

Însă până să mă decid să pun susan și miere peste plăcinta cu brânză, cochetam cu ideea de ciocolată neagră topită, fierbinte. Așa că am topit 100 grame de ciocolată potrivită pentru prăjituri într-o crăticioară. Pe fundal, se auzeau cântând în duet Paul McCartney și Steve Wonder Ebony And Ivory. Fredonam cu ei. Apoi am schimbat puțin versurile.

Ebony and ivory, 
Live together in a sweet, dark symphony, 
Side by side in the kitchen we dare, 
Mozzarella and chocolate, a duo so rare.

Și așa mi-a venit o nouă idee delacolicioasă.

Black magic truffles cu Mozzarella Fresca 

A contribuit și povestea pe care o citisem care afirma sus și tare că mozzarella a fost făcută pentru prima dată din greșeală atunci când câteva cubulețe de brânză au căzut într-un lighean cu apă fierbinte.

Și această poveste mi-a dat ideea: cum ar fi ca bucăți de mini mozarella fresca să-mi cadă în ciocolata neagră și fierbinte? Oare ce gust ar avea? 

Sursa foto: arhiva personală

Un gust intens specific pentru o ciocolată neagră de bună calitate, cu multă cacao, temperat de subtilitatea texturii mozzarellei care taie mult din senzația de dulce. Iar, la final, persistă o senzație dulce cremoasă, voluptoasă, mozzarelloasă.

Se apropie cu pași repezi ziua mea de naștere și iau în considerare foarte serios să-mi surprind fiicele și musafirii cu un platou de acest fel în locul tradiționalelor trufe de ciocolată. Îl voi decora la fel: nuci pisate, caju și merișoare. 

It ain’t over t̶i̶l̶l̶ ̶t̶h̶e ̶f̶a̶t̶ ̶l̶a̶d̶y̶ ̶s̶i̶n̶g̶s̶ till the cheese melts

Viața mea fără brânză ar fi precum pizza fără Mozarella Gourmet, supa cremă de legume fără crutoane, fasolea bătută fără ceapă caramelizată, ceafa de porc fără cartofi prăjiți, ciorba de burtă fără ardei iute, telemeaua Delaco fără roșii, micii fără muștar, pastele carbonara fără parmezan, salata de crudități fără maioneză, șnitelul vienez fără piure de cartofi, sarmalele fără mămăligă, cozonacul fără stafide, pasca fără brânză, clătitele fără dulceață, Grand Blue fără struguri, ciorba de perișoare fără borș, mămăliguța fără brânză și smântână. 

Viața fără brânză ar fi la fel de tristă precum o zi de vară fără soare, o zi de naștere fără tort, Halloween-ul fără dovleci, Crăciunul fără brad, Revelionul fără artificii, doi de Anul Nou fără vâsc, Ken fără Barbie, nunta fără valsul mirilor, filmele fără popcorn, o bibliotecă fără cărți și pustie precum o plajă fără nisip, o zi fără zâmbete și magazinul meu de cartier fără stoc serios și constant reînnoit de brânzeturi Delaco, unde să troneze la loc de cinste cașcavalul Sofia.

Sursa foto: arhiva personală

Spuneți sincer: voi vă puteți decide asupra unui singur sortiment dintre brânzeturile Delaco sau vă umpleți frigiderul cu de toate?

Articol scris pentru SuperBlog 2023, proba nr. 8

Un gând despre „Aventuri gustative cu Delaco sau cum să combini pofta de brânză cu cea de dulce

Lasă un comentariu